Blisko 63% emisji CO₂ w przemyśle cementowym to tzw. emisja procesowa, wynikająca z rozkładu węglanu wapnia (CaCO3). Obecnie nie istnieje inna technologia produkcji tego materiału, jednak pomimo to branża sukcesywnie dąży do redukcji śladu węglowego - zarówno poprzez inwestycje w rozwój technologii ponownego wykorzystania CO₂, jak i realizując działania wpisujące się w zrównoważone budownictwo. Jak podkreślają eksperci, dekarbonizacja budownictwa to wyzwanie, przed którym stoją zarówno producenci materiałów, jak i wykonawcy, inwestorzy oraz konsumenci.

Sektory produkcji cementu i betonu oraz szeroko pojęta branża budowlana wdrażają kolejne proekologiczne rozwiązania, które umożliwiają redukcję śladu węglowego konstrukcji. Coraz większą popularność zyskuje druk 3D z betonu, dający możliwość wykorzystania materiałów z recyklingu. Według analiz Deloitte, ta technologia pozwala zredukować czas budowy przynajmniej o 50% dzięki automatyzacji, a koszty pracy nawet o 80%, ograniczając równocześnie straty materiału. Drukowi 3D są dedykowane zarówno mieszanki betonowe, jak i szalunki - wszystko po to, aby redukować zużycie materiału i emisję CO₂.

Na polskim rynku jest już dostępny beton o śladzie węglowym obniżonym o 42, a nawet o 48%. Po raz pierwszy w Polsce wykorzystała go firma Skanska na budowie wieżowca P180 w Warszawie. Niskoemisyjny beton do realizacji osiedla Aparte Mokotów w Warszawie stosuje natomiast deweloper Bouygues Immobilier. Wykorzystanie niskoemisyjnego cementu na budowie tylko jednego osiedla mieszkaniowego, umożliwia redukcję emisji CO₂ do atmosfery o blisko 2000 ton, czyli o tyle, ile rocznie emituje 1000 samochodów.

Beton o właściwościach fotokatalitycznych może z kolei skutecznie pochłaniać spaliny samochodowe. Badania wykazały, iż dzięki temu w okolicy notuje się o około 30% mniej tlenku azotu. Antysmogowe chodniki buduje firma Skanska wokół kolejnych budynków biurowych - Generation Park w Warszawie, Wave w Gdańsku, High5vie w Krakowie czy Nowy Rynek w Poznaniu. Tę technologię wykorzystują także samorządy, w tym warszawski Zarząd Dróg Miejskich.

Masz pytanie?

Pliki cookie pomagają nam udostępniać nasze usługi. Korzystając z tych usług, zgadzasz się na użycie plików cookie.