Redukcja śladu węglowego materiałów wkracza do kolejnych segmentów budownictwa. Dziś nikogo już nie dziwi wykorzystanie niskoemisyjnych cementów i betonów do realizacji inwestycji mieszkaniowych. Zawitały one także do drogownictwa i to najwyższej kategorii - znajdując zastosowanie na budowie autostrady A2.

Po raz pierwszy w Polsce użyto cementu o niższym o 30% śladzie węglowym do budowy nawierzchni autostrady A2 na odcinku Siedlce Południe - Malinowiec o długości 18,7 km. Inwestycję realizuje firma Strabag, która wykonała w Polsce już ponad 600 km dróg w tej technologii. W trakcie projektowania, przy współpracy z firmą Cement Ożarów, okazało się, że uzasadnione ekonomicznie i przyjazne środowisku będzie zastosowanie nawierzchni betonowej o zredukowanej emisji CO2.

Zdecydowano się na zastosowanie cementu żużlowego o niższym śladzie węglowym dzięki zastąpieniu części klinkieru przez żużel wielkopiecowy granulowany, który jest produktem ubocznym w procesie produkcji stali. Użycie zmielonego żużla w miejsce części klinkieru obniżyło o 30% ślad węglowy cementu, co przełożyło się na podobne obniżenie śladu węglowego mieszanki betonowej. To rozwiązanie wpisuje się w zrównoważony rozwój i gospodarkę obiegu zamkniętego.

Nawierzchnię z niskoemisyjnego betonu zyska również kolejnym odcinek autostrady A2 (Malinowiec - węze Łukowisko o długości 18 km), który realizuje firma Intercor. Obecnie powstał odcinek próbny, a właściwa nawierzchnia będzie wykonywana w 2025 r. Korzyści z jej zastosowania to: ograniczenie śladu węglowego, poprawa trwałości konstrukcji, lepsza widoczność związana z jaśniejszym kolorem nawierzchni, redukcja efektu wyspy ciepła oraz oszczędności energii i kosztów oświetlenia dróg.

Technologia betonowa rozwija się na przestrzeni lat, a w krajowej sieci dróg krajowych i autostrad jest już ponad 1100 km tras o nawierzchni z betonu cementowego. Obniżenie ich śladu węglowego to kolejny z argumentów dla wyboru tej technologii w drogownictwie. Warto dodać, iż dzięki mniejszym oporom toczenia, nawierzchnie betonowe przekładają się na ograniczenie zużycia paliwa i obniżenie emisji CO2. Szacuje się, iż biorąc pod uwagę całą sieć autostradową i drogową w Europie, możliwe byłoby zaoszczędzenie ok. 2,5 mln ton CO2 rocznie w przypadku wymiany asfaltu na beton.

Masz pytanie?

Pliki cookie pomagają nam udostępniać nasze usługi. Korzystając z tych usług, zgadzasz się na użycie plików cookie.