Dekarbonizacja zaczyna się od materiałów budowlanych, w tym także od cementu i betonu. Ich ślad węglowy jest sukcesywnie obniżany, a niskoemisyjne cementy i betony znajdują kolejne zastosowania w budownictwie mieszkaniowym, infrastrukturalnym i drogowym.

Współczesne drogi betonowe w Polsce są wynikiem wieloletniego rozwoju i doświadczeń, które obejmują zarówno konstrukcję, jak i technologię wykonania ich nawierzchni. W 1995 r. wybudowano pierwszy odcinek autostrady o nawierzchni betonowej, co było współczesnym przełomem w historii polskich dróg.

Podczas realizacji autostrady A2 (Warszawa - Kukuryki) na odcinku od obwodnicy Siedlec do węzła Cicibór, liczącym niemal 19 kilometrów długości, po raz pierwszy w Polsce do realizacji autostradowej nawierzchni betonowej wykorzystano niskoemisyjny cement, który pozwolił na redukcję śladu węglowego o około 30%.

Cement do budowy autostrady A2 dostarczył Cement Ożarów, a inwestycję realizuje firma STRABAG. Na 19-kilometrowym odcinku powstanie 360 tys. m2 nawierzchni wykonanej w technologii betonowej. Grubość górnej warstwy betonu wynosi 5 cm, natomiast dolnej - 22 cm. Dzięki zastosowaniu niskoemisyjnego cementu zredukowano ślad węglowy betonu o 9 816 120 kg CO2eq, czyli o 30% względem tradycyjnego rozwiązania.

Niskoemisyjna nawierzchnia autostrady A2 to kolejna inwestycja, która będzie miała obniżony ślad węglowy dzięki współpracy uczestników procesu budowlanego, w tym producenta materiałów budowlanych oraz wykonawcy. Dla rozwoju niskoemisyjnych technologii w budownictwie istotne jest także wdrożenie zielonych zamówień publicznych, czyli przyjęcie jako kryterium również redukcji śladu węglowego inwestycji.

Masz pytanie?