W dobie zmian klimatu oraz gwałtownych zjawisk atmosferycznych, bardzo istotne jest umożliwienie szybkiego odprowadzania wody. Beton wodoprzepuszczalny łączy walory użytkowe z zapewnieniem retencji wody, co ma kluczowe znaczenie w przestrzeniach miejskich. Nawierzchnie, wykonane w tej technologii, mogą odprowadzić nawet 10 l/m2/s wody.
Z końcem 2023 r. zakończyła się realizacja trasy rowerowej wzdłuż Rudawy w Krakowie. To dotychczas największa inwestycja w Polsce z zastosowaniem betonu wodoprzepuszczalnego, który dostarczyły firmy CEMEX Polska i Lafarge Polska. Trasa liczy 6,5 kilometra, a jak podkreśla Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, beton wodoprzepuszczalny jest rozwiązaniem, które godzi dostępność nawierzchni dla rowerów, wózków dziecięcych czy wózków inwalidzkich, zapewniając przepuszczalność wody.
Wcześniej z betonu jamistego powstały alejki w parku im. Wojciecha Bednarskiego w Krakowie. Nawierzchnia jest w pełni przepuszczalna dla wody, co ważne wśród starych, pięknych drzew, a jednocześnie komfortowa dla wszystkich użytkowników parku. W Warszawie pierwsza alejka z betonu wodoprzepuszczalnego powstała na Skwerze gen. Jana Jura-Gorzechowskiego w dzielnicy Wola.
Wspólnie z Lafarge Polska, badania dotyczące wykorzystania betonu wodoprzepuszczalnego prowadzi Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Celem projektu jest określenie wpływu takiej nawierzchni na ekosystem. Badany jest szereg wskaźników, w tym: mała retencja wody, wpływ nawierzchni na jej temperaturę, spływ powierzchniowy wody czy możliwość rozwoju drzew w obecności takiego rodzaju nawierzchni.